Opinieartikel, ook naar aanleiding van snelfietsroute door Goffert

Hieronder de tekst van het opinieartikel van de Fietsersbond Nijmegen in de Gelderlander van 28 februari verscheen. Aanleiding was onder meer discussie over een snelfietsroute door de Goffert (waarover wij hier nog specifieker schrijven).

Met simpele acties veel winst fietsers / Ruimte voor de fiets

Nijmegen groeit. Was vorig jaar zelfs een van de snelste groeiers in het land. Het aantal fietsers groeit zelfs nog harder dan verwacht. De jongere generaties stappen minder in de auto. Files op het fietspad zijn soms normaal. Er zijn meer fietsers dan het stoplicht kan verwerken. Het is al dagelijkse kost op de Nijmeegse fietspaden. Dat is lastig ja, maar gevaarlijk ook. Het aantal ongelukken met fietsers neemt toe nadat er jaren sprake was van een daling.

Als Fietsersbond Nijmegen proberen we er iets positiefs aan te doen. Al sinds 2006 zijn we actief in samenwerking met omliggende gemeenten, de stadsregio en de provincie om het fietsen ook interessant te maken voor het woon- werkverkeer over een langere afstand.

Er is meer dan voldoende belangstelling om de fiets te nemen als er een kwalitatief hoogwaardige infrastructuur ligt in de vorm van snelfietsroutes.

Kopie van het artikel uit de krantWat is nu zo’n snelfietsroute?

Het is een fietsroute die twee locaties veilig en aantrekkelijk verbindt via een zo recht mogelijke lijn, zodat je als fietser gewoon door kunt rijden, eigenlijk een doorrijdfietsroute. Een traject zonder omwegen, waarbij ook bestaande (fiets)structuren in de wijk, park, bos en polder gebruikt kunnen worden.

Een snelfietspad is geen racefietsroute, geen bromfietsroute en ook geen route voor alleen elektrische fietsen. Om het veilig te maken zijn er zo weinig mogelijk conflictmomenten met het autoverkeer. Omdat de fietser op de kruisingen waar mogelijk voorrang heeft op de route wordt de reistijd minder en kom je sneller aan waar je wilt zijn. Als er ook auto’s op de route zijn hebben deze geen hoge snelheid zoals in een fietsstraat. Het is ook veilig omdat de route breed genoeg is om in te halen en andere fietsers tegen te komen. Om het interessant te maken moet de route aantrekkelijk zijn, niet langs drukke autowegen met het aanwezige fijnstof en een glad wegdek hebben. 

Wat  heeft het Nijmegen tot nu toe gebracht?  In 2003 – 2005 was 37 procent van alle verplaatsingen binnen de stad per fiets. Dat aandeel is nu gegroeid naar boven de 60 procent.  Voor de rit naar het station gebruikt 43 procent de fiets terwijl 22 procent de fiets als natransport gebruikt.  Een groter aandeel van het fietsverkeer in de mobiliteit maakt dat de doorstroom van het resterende autoverkeer beter wordt. Een groter aandeel fietsers draagt bij aan de luchtkwaliteit van de stad. Ook de politiek heeft de fiets ontdekt als goed en goedkoop alternatief om de bereikbaarheid van Nijmegen te verbeteren, zoals al bleek tijdens het verkiezingsdebat van de Fietsersbond voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2014. Er ligt nu een coalitieakkoord met een extra, maar helaas nog wat beperkt, budget voor de fiets. Het fietsverkeer groeit harder.

Waar willen we naar toe de komende jaren?

De snelfietsroutes naar Arnhem, Beuningen, Wijchen en straks Cuijck vormen ook de ruggengraat van een goede fietsinfrastructuur door Nijmegen. Dit kan veel mensen uit de auto halen en houden. Er zullen niet overal deze routes liggen. Daarom moet ook de bestaande “oude” fietsinfrastructuur meegroeien met de veranderende omstandigheden. Om onze senioren en kinderen op de fiets te houden zijn er veilige vrijliggende fietspaden nodig langs doorgaande 50 kilometerwegen. Volgens het beleid van de gemeente Nijmegen dient dit regel te zijn maar we zien te veel en te vaak nog te smalle fietsstroken zoals bij Berg en Dalseweg in Nijmegen-Oost, de Groenestraat in Willemskartier en de d‘Almarasweg in Brakkenstein. Als er iets gebeurt dan is er geen ruimte om uit te wijken. Er is ruimte in de breedte nodig. Als een breed en vrijliggend fietspad niet mogelijk is moet er gedacht worden in autoluwe routes in de stad die parallel lopen aan de drukke wegen. Kijk naar Hatertseveldweg en Graafseweg. Kijk naar Dennenstraat en Neerbosscheweg.

Wat willen we nog meer  als Fietsersbond?

Ook eenvoudige dingen. Zo snel mogelijk al die drempels aanpassen en ze echt fietsvriendelijk maken. Dat levert tijdwinst voor de fietser op en dezelfde veiligheid.

Dat de fietsers nog steeds niet duidelijk op het netvlies staan van de ontwikkelaars blijkt bij de bruggen over de Waal. Op de Waaldijken zie je trappen waar je als fietser op moet. Trappen zijn geen fietsvoorzieningen, maar fietshindernissen!

Wat zijn de conclusies?

De eerste etappe naar het eindpunt, het plan “Nijmegen veilig en duurzaam bereikbaar met de fiets”, is nagenoeg afgelegd, maar er zijn nog heel wat etappes af te leggen tot de finish.

De fietser moet echt meer ruimte krijgen. Er moet gewerkt worden aan meer fietspaden en aan de goede breedte van fietspaden door hindernissen op allerlei wegen weg te halen voor fietsers is er nog veel tijdwinst te boeken. Het gaat hier om zeer kosteneffectieve acties die de bereikbaarheid van Nijmegen goed verbeteren.

Hein Vosmar, Kees Spoorenberg

Fietsersbond – afdeling Nijmegen

Dit artikel op onze website gaat nog specifieker in op de snelfietsroute door de Goffert.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *